Altaan kypsytys elävällä kivellä

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Altaan kypsytys elävällä kivellä

ViestiKirjoittaja Lilly » 22 Tammi 2015 13:31

Nyt tarttis vähän teidän ammattilaisten mielipiteitä. Tiedän että kärsivällisyys on kaiken A ja O mitä tulee merivesialtaiden kanssa läträilyyn. Ja että liian nopeista lisäilyistä ja hätäisistä päätöksistä saattaa homma alkaa heittämään häränpyllyä.

Olen yrittänyt lukea paljon sekä suomalaisia että muun kielisiä ohjeita merivesialtaan kypsyttämisestä. Kuitenkin tuntuu siltä että mitään varsinaista aikarajaa ei tankin kypsymiselle voida sanoa. No mistä sitten tietää milloin allas on valmis ensimmäisille kaloille ja koralleille ?
Jotain osviittaa ilmeisesti saa eri levävaiheista, mutta koska ilmeisesti jotkin vaiheet voivat jäädä kokonaan välistä, niin ei sekään ole ihan pitävää tietoa. Ja onko tutkittu että levävaiheet oikeasti seuraavat toisiaan tietyssä järjestyksessä ?

Toinen ilmeisen hyvä keino on veden laadun tarkkailu. Itse olen nyt viikon verran mittaillut altaan arvoja joka ikinen päivä. Sinänsä se ei kai olisi ihan tarpeen, mutta on ollut kiva opetella testien käyttöä. Nyt ajattelin harventaa mittauksia (paitsi suola) kerta viikkoon, joten ongelmaksi muodostuu seuraava: Jos viikon välein otettavat mittaukset ovat raja-arvoissa ja mitään merkittäviä muutoksia ei ole, niin mistä tiedän jos viikon aikana arvot on saattaneetkin heitellä hurjasti ja siten allas ei olekkaan vielä valmis ? Kuinka monta peräkkäistä raja-arvojen sisällä olevaa mittausta pitää tehdä että voidaan olla varmoja altaan tasapainosta ?

Kysäsin tätä asiaa kyllä jo silloin kun hain tuota elävää kiveä Siniriutasta. Sieltä neuvottiin että tuolla premium kivellä pitäisi altaan olla kahdessa viikossa siinä kunnossa että ekat puhdistusjoukot voisi lisätä. Mutta siis kuinka pian voi sitten ekojen puhdistajien jälkeen lisätä kaloja ja koralleja ? Koskeeko toi puhdistaja sääntö vain rapuja yms vai myös puhdistaja kaloja ?

Thanks :D
Lilly
 
Viestit: 29
Liittynyt: 19 Tammi 2015 15:04
Paikkakunta: Turenki

Re: Altaan kypsytys elävällä kivellä

ViestiKirjoittaja Aurum » 22 Tammi 2015 21:36

Tulee ihan mieleen oma aloitus. Tuli myöskin mittailtua arvoja päivittäin ja jotkin vaiheet jäivät välistä/huomaamatta. Jos altaassa ei ole ammoniakkia eikä nitriittiä ja nitraatin määrä on vähäinen (lähellä nollaa) voi sinne laitta ekat elävät. Eli varmaan pari-kolme viikkoa ainakin menee altaan käynistyksestä. Itse laitoin ekat elävät kolme viikkoa altaan käynistyksestä.
Odottaisin itse ekojen kalojen kohdalla hiukan pidempään, ja tarkkailisin, että ne ekat elävät pysyvät hengissä.

Levänsyöjäkaloista välskärit olisivat varmaan tehokkaimpia, mutta eivät sovi pieneen altaaseen, joten kannattaa harkita esim. ecsenius-suvun luikeroita (mutta niistäkään kaikki eivät syö levää!)

Korallien (erityisesti kivikorallien) kohdalla odottaisin huomattavasti pidempää, ainakin niin kauan, että pahin rihmamaisten viherlevien kasvu on ohi ja allas on tasapainossa. Tähän saattaa mennä pitkäkin aika. Mulla meni reilu vuosi, että pääsin rihmalevistä eroon. Vuoden aikana onnistuin tappamaan läjän koralleja, kun niitä vaan piti saada liian pian.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Altaan kypsytys elävällä kivellä

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 22 Tammi 2015 22:02

Hyvällä elävällä kivellä allas voi olla jo heti kypsä ja valmis vastaanottamaan asukkaita. Kiven bakteeristo ja muut eliöt ovat ovat herkkiä muutoksille sekä esim. ammoniakki-myrkytykselle, joten siksi on aina hyvä ekat viikot tarkkailla tilannetta. Altaan bakteerikantaa voi testailla kuormittamalla allasta esim. pakastekatkaravulla ja seurailla vaikuttaako sen lahoominen altaan vesiarvoihin millään tavoin.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Altaan kypsytys elävällä kivellä

ViestiKirjoittaja EmHoo » 23 Tammi 2015 17:42

Itsellä ekat korallit tuli puolentoista kuukauden päästä ja kalat noin kahden kuukauden päästä. Olisi varmaan nopeamminkin voinut, mutta olen vanha ja kärsivällinen :-)

M.
140 x 70 x 55 = 540. Jo vuodesta 2012.
http://riuttaolohuoneessa.blogspot.com
EmHoo
 
Viestit: 242
Liittynyt: 06 Syys 2011 20:05
Paikkakunta: Turku


Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron