Ruskeaa levää altaassa

Aloittelijoiden oma kysymysketju. Rohkeasti vain tiedustelemaan perusasioita.

Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 07 Huhti 2015 14:42

Minulla on nyt allas olllut joulusta lähtien, siellä on muutama fisu (4 kpl). Altaassa on nyt kuitenkin aikalailla levää. Jostain kysellessäni vastaus oli että aika korjaa kyllä tuon ongelman, mutta onko mitään muuta vinkkiä tuon hävittämiseksi? Altaan koko on 240 litraa.
Levä on pitkää ruskeaa.

Pari turbokotiloa ja pari erakkorapua on myös siellä, mutta levää on sen verran ettei nuo sitä saa millään syödyksi :)
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja Ramihu » 07 Huhti 2015 15:26

Levän kasvuun on useampi syy, ensin tietty kannatta miettiä mitä se levä tarttee jotta se kasvaa ja sehän on ravinteita + valoa
Joten jommassa kummassa on fibaa jos allas on kypsynyt normaalisti.

Tässä pari vaihtoehtoa

1) Levä kuollutta käynnistymisen jäljiltä roikkuvaa levää
2) Ruokit liikaa
3) Suodatus ei ole riittävä
4) Altaan lämpötila korkea (esim auringon valo paistaa ikkunasta altaaseen)
5) Vedenvaihdot liian pieniä/vähissä suodatukseen nähden.

Mutta jos laitat pari kuvaa ja altaan vesiarvot jos listaat niin syy varmaan selviää.

Onko uutta vai vanhaa levää?
Mikäli se on käynnistymisen jäljiltä kuollutta /heikentynyttä levää kun ravinteita ei enää vedessä ole niinkään, niin sen voi poistaa ihan nyppimällä suurimmat pois ja sitten erakot ym. siivojjat hoitaa loput.

Tietty jos vahvaa ja jatkuvasti kasvavaa levää joko altaassa fosfaattien/nitraattien poisto on heikko TAI syötät kaloja liian runsaasti joten ylijäämä ruoka jää altaaseen hajoamaan.

Jos kuitenkin tuntuu siltä että auringon valo ei ikkunoista paista altaaseen, ruokit kaloja riittävästi mutta et liikaa sekä suodatus on altaassa riittävä, niin fiksuin/turvallisin tapa on napata suurimmat levät käsin pois ja tehdä muutama isompi vedenvaihto altaaseen esim. viikon välein (20% + 20%) samalla imuroit tekniikkakoteloista/sumpusta ym muista detritiukset ja puhdistat suodattimet ja tai skimmerin sekä lappoat suurimmat skeidat hiekkapedin päältä.

Noilla eväillä lähtisin alkuun.
Ramihu
 
Viestit: 126
Liittynyt: 15 Elo 2014 21:58
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja Rapide » 07 Huhti 2015 16:51

Valitettavasti tuo kuvaus kuulostaa dinoflagellateilta, eli panssarileviltä.
Kuva auttaa tunnistuksessa.
Rapide
 
Viestit: 95
Liittynyt: 11 Maalis 2015 09:04

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 08 Huhti 2015 07:49

Koitin ottaa kuvaa eilen mutta niistä ei yksinkertaisesti tullut minun välineillä mitään.
Löysin kuitenkin netistä tälläisen kuvan joka näyttää kovin tutulle: http://s244.photobucket.com/user/foreve ... 5.jpg.html
Tuon lisäksi osa levästä "liehuu".

Vesiarvoja mittailin edellispäivänä ja ne olivat:
PH 8.1
NO2: 0
PO4: 0

Muita en mitannut...Olisiko pitänyt?

Ja voi tosiaan olla että olen syöttänyt liikaa kaloja.
Lämpötila on pysynyt 25.5:ssä tasaisesti (Fluval G6 suodatin näyttää lämpötilagraafin)
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 08 Huhti 2015 08:05

Tuon kuvan levä on piilevää.
Silikaatti (SiO2) , fosfaatti (PO4) ja KH -arvot voisi kertoa hieman lisää sekä valonmäärä ja tyyppi.

Jos kasvusto on ruskeaa, limamaista, enemmänkin liehuvaa ja kuplii, on se mahdollisesti dinoflagellatia.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 08 Huhti 2015 08:57

Valaisimena on: Aqua Medic Ocean Light LED twin 2 x 72 Watt
Olen pitänyt sitä 80% teholla 10-12h päivässä.

Mittaan KHn illalla kun pääsen kotiin.
Kuplia on kyllä esiintynyt ja myöskin tosiaan tuota liehuntaa. Koitan kuvata vielä uusiksi, jotenkin en eilen vaan onnistunut ottamaan kuvaa mistä saisi tolkkua. Levää on myös lasissa, siitä olen koittanut sitä puhdistaakin.
Silikaatti (Si02) testiä minulla ei ole... ja PO4 tulikin jo mitattua se oli siis nollassa...
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 08 Huhti 2015 16:40

Tässä pari kuvaa, toivottavasti saa jotain tolkkua:
http://aijaa.com/izkxyP
http://aijaa.com/cHsnak
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 08 Huhti 2015 18:47

Koska viestejä ei voi muokata niin nämä tulee ikävästi pötköön, ylläpito voi sitten vaikka yhdistellä nämä vastaukset yhdeksi viestiksi.

KH on juuri äsken mitattuna 5.
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 08 Huhti 2015 20:56

Juu, dinoahan tuo ja ainakin yksi tekijä on aivan liian alhainen karbonaattikovuus.
Perusteet uudelleen opintoohjelmaan ja korjausliikkeitä kehiin.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Ruskeaa levää altaassa

ViestiKirjoittaja timo1976 » 09 Huhti 2015 07:14

Kalakaverit kirjoitti:Juu, dinoahan tuo ja ainakin yksi tekijä on aivan liian alhainen karbonaattikovuus.
Perusteet uudelleen opintoohjelmaan ja korjausliikkeitä kehiin.


Eli jos oikein ymmärsin lukemani niin nyt olisi varmaankin aika aloittaa balling, johon minulla onkin litkut jo valmiina.
timo1976
 
Viestit: 26
Liittynyt: 19 Helmi 2015 10:33

Seuraava

Paluu Aloittelijoiden kysymykset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron