Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

Aloittelijoiden oma kysymysketju. Rohkeasti vain tiedustelemaan perusasioita.

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rapide » 05 Helmi 2016 21:59

Hentsu kirjoitti:Juu, ei oo tullut mieleen ottaa välskäreitä joiden koko n.20-35cm

On niitä kymmensenttisiäkin välskäreitä.
Rapide
 
Viestit: 95
Liittynyt: 11 Maalis 2015 09:04

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Hentsu » 08 Helmi 2016 10:07

Okey, ei ole tullut vielä vastaan muita kuin noita isoja aikuiskoon välskäreitä. Altaalta vaatinee sekä pituutta että syvyyttä ja korkeutta kunnolla nuo välskärit kaikki oon lueskellu. Vaan lähteetkin voipi vaihdella.

Onko kellään kokemuksia Tunze comline docskimmer 9006:sta? Lähinnä tehokkuus ja onko tosi kovaääninen? Jos jollain vertailukohteena Deltec mce 600niin aina parempi. :)
Lotrausta makeissa vesipurkeissa takana (malawi, tanganjika, seuralat) kolmisenkymmentä vuotta, 2016 siirtymässä myös suolakippoon.
Hentsu
 
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Tammi 2016 17:16

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rapide » 08 Helmi 2016 11:10

Et ehkä usko, mutta Suomessa aikuiset ihmiset pitää hyvällä omallatunnolla palettivälskäreitä 200-litraisissa altaissa...
Rapide
 
Viestit: 95
Liittynyt: 11 Maalis 2015 09:04

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Hentsu » 08 Helmi 2016 11:18

Rapide kirjoitti:Et ehkä usko, mutta Suomessa aikuiset ihmiset pitää hyvällä omallatunnolla palettivälskäreitä 200-litraisissa altaissa...


En mä ole yllättynyt :/ Näitä ko.tyyppisiä ihmisiä löytyy varmasti niin Suomesta kuin ulkomailtakin. Oon ollu pitkään makeanveden puolella isojen altaiden puolestapuhujana ja pienempiin altaisiin pienempää porukkaa/pienemmän reviirin tarvitsevia. Siks mä pyrin selvittää myös meripuolen fisuista, mitä vaativat. On vaan vielä uus tuttavuus nää riutan asukit livenä omassa purkissa. Mulla allas nyt vielä huollossa niin en oo päässy kypsyttelyn alkuun edes...
Lotrausta makeissa vesipurkeissa takana (malawi, tanganjika, seuralat) kolmisenkymmentä vuotta, 2016 siirtymässä myös suolakippoon.
Hentsu
 
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Tammi 2016 17:16

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Dnoob » 08 Helmi 2016 16:29

Rapide kirjoitti:Et ehkä usko, mutta Suomessa aikuiset ihmiset pitää hyvällä omallatunnolla palettivälskäreitä 200-litraisissa altaissa...
No mahtuu kääntyyn.. :shock:
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja paukar » 08 Helmi 2016 22:21

Ainoa mitä voit tuoda makeanveden kokemuksesta suolaselle puolelle on vesitestien ottaminen ja molemmissa on sana vesi. :D Kaikki mitä löytyy internetin hienosta maailmasta ei välttämättä oo käyttökelposta, vanhaa tietoa ja sellasta "musta tuntuu" juttua. Aika paljon pitää suodattaa että saa jotain tolkkua. Kokemusta makealta puoleta myös yli 30 vuotta ja kaikki piti alottaa alusta.
paukar
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Tammi 2016 09:01

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Hentsu » 09 Helmi 2016 11:23

Kyllä mä oon joo huomannut, että on täysin erilaista mutta eipä makean veden puolellakaan mun mielestä kuulu liian isoja uimareita laittaa liian pieneen altaaseen ja mitä malawien-ja tanganjikani kanssa oon oppinut niin siellä jo fisut ei rauhallusimmasta päästä. Meresrä tuntuu löytyvän aikamoisen persoonia myös ja vielä pahempia kuin nuo mun kirjoaffenet :D
Lotrausta makeissa vesipurkeissa takana (malawi, tanganjika, seuralat) kolmisenkymmentä vuotta, 2016 siirtymässä myös suolakippoon.
Hentsu
 
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Tammi 2016 17:16

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja paukar » 09 Helmi 2016 16:55

Tuo kalojen koko ei mee suolasen puolella niin suoraviivaisesti kuin makealla puolella. Ei esim kaikki välskärit oo liian isoja tuohon altaaseen mitä meinaat. Jos altaassa on hyvä bakteerikanta joka hajottaa jätteen tehokkaasti ja tehokas vaahdotin niin se kärsii isompaa elävien vedelle aiheuttamaa kuormaa. Esimerkiksi välskäri ja kettukala on erittäin tehokkaita levänsyöjiä.
paukar
 
Viestit: 17
Liittynyt: 05 Tammi 2016 09:01

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Hentsu » 09 Helmi 2016 19:04

paukar kirjoitti:Tuo kalojen koko ei mee suolasen puolella niin suoraviivaisesti kuin makealla puolella. Ei esim kaikki välskärit oo liian isoja tuohon altaaseen mitä meinaat. Jos altaassa on hyvä bakteerikanta joka hajottaa jätteen tehokkaasti ja tehokas vaahdotin niin se kärsii isompaa elävien vedelle aiheuttamaa kuormaa. Esimerkiksi välskäri ja kettukala on erittäin tehokkaita levänsyöjiä.


Ei mene Malaweissakaan, pienet on vastaavasti pirulaisempia kuin toiset isommat ja taas isommissa on lepposampia kuin pienemmissä joissain jne... lähinnä tarkoitin, että mikäli kala kasvaa aikuisena 20-35cm kokoon ja mulla mm. Allas niinkin kapea nyt kuin 31 cm niin eihön sellainen mahtus ees kääntyy kunnolla uidessaan altaassa :(
Täytyy jatkaa lukemista eri kalojen aikuiskoosta, tilantarpeesta sekä ominaisuuksista. Mhön en tosiaan ole mitään kaloja vielä lukkoon lyönyt tietenkään tuonne. Ajattelin nyt sitten, että 5-10cm (ehkä 12cm) menis ainakin koonsa puolesta mutta muut ominaisuudet täytyy saada sitten natsaa. Mutta hyvä tietää kaikkee levänsyöjistä jne.. kuormitus ja vaahdottimen tehokkuus siihen näkyy kun saan pyörimään.
Lotrausta makeissa vesipurkeissa takana (malawi, tanganjika, seuralat) kolmisenkymmentä vuotta, 2016 siirtymässä myös suolakippoon.
Hentsu
 
Viestit: 15
Liittynyt: 14 Tammi 2016 17:16

Re: Uusi harrastaja ja tyhmiä kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Rapide » 10 Helmi 2016 06:58

Minkäs välskärin voi ottaa 30cm syvään altaaseen?
On olemassa tasan yksi välskärilaji, joka teoriassa sinne sopisi kokonsa puolesta mutta koska kaikki Acanthuridae heimon kuudesta suvusta ovat erittäin aktiivisia uimareita, ei niistä yksikään laji ikinä koskaan milloinkaan kuulu alle 400-litraiseen altaaseen. Koskaan.
Edes yleisin "pieni" välskäri, eli Zebrasoma scopas ei missään tapauksessa kuulu alle 50cm syvään tankkiin!
Rapide
 
Viestit: 95
Liittynyt: 11 Maalis 2015 09:04

EdellinenSeuraava

Paluu Aloittelijoiden kysymykset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa

cron