Mikan ja Tiinan suolasoppa

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 28 Marras 2012 20:42

Juustosiivun?? Nyt menee ohi...
Tuolla on nyt 7 välskäriä, ja yhtään Acanthurusta ei ainakaan enempää pysty millään ottaa! Niitä on nyt kolme. Sohal ja lineatus vastaa viittä leppoisampaa Acanthurusta helposti :D
Kun Japo lähtee, niin sen tilalle voisi harkita jotain, mutta se on sitten tod.näk. Zebrasoma xanthurum, jos sekään...
Pitäisi vaan saada tuo Japo kiinni, ja samantien sitten uuteen kotiinsa.
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 02 Joulu 2012 15:30

Mika kirjoitti:Tarkoituksena ei tokikaan ole vaihdella kalastoa kovinkaan paljoa, mutta jos noitten vuokkokalojen kanssa tulee ongelmia, niin laittelen niitä sitten muualle. Ovatpahan ainakin helppoja ottaa kiinni, kun menevät vuokkoon piiloon haavia.
Jos jostain välsystä pitäisi luopua, niin paletti ja keltavälsy voisivat olla vaihtolistalla ensimmäisinä.


Ja nythän tuo palettivälsy on "myytävänä". Nätti yksilö, mutta ei niinkään sytytä meikäläisessä mitään suuria intohimoja.
Aloitin muuten omilla sivuillani blogin pitämisen, kun ei tänne foorumillekkaan viitsi spämmätä ihan kaikkea. Varsinkaan sellaista johon en kaipaa sen kummempia vastauksia... spämmään siis niitä sivuilla akvaariokalat.net. Muutenkin viimein aloin päivittämään sivustolle tietoja omasta purkista ja sen asukkaista. Ihan vielä ei ole siis blogia kummempaa julkaistu, mutta lähiaikoina. Blogi vaatii vähän viilauksia, kuten rss-feedin lisäämisen ym. sellaisen pikkukikkareen laittamista. Taustakuva pitäisi viilailla myös tuonne ylös.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 02 Joulu 2012 15:54

Joo, eihän sitä kaikkea tarvitse tehdä niinkuin on aina tehty vaan kaavaa voi hieman rikkoa järjen rajoissa. Valitsethan tulevat kalasi kuitenkin nyt niin, että jaksat niitä katsella vuosia eteenpäin. Ehkä tuo terveiden, kiltistä käyttäytyvien ja itse hankittujen lemmikkien vaihtelu syystä että "ne ei nyt enää olekaan kivoja tai ei sytytä", saa mut voimaan huonosti. Ongelmatapaukset ovat eri ja niidenkin varalla olisi jo uudet kodit syytä olla tiedossa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 02 Joulu 2012 16:33

Joopa joo.
Mitäs sinä minulle avaudut ja muille kalojen vaihtajille et sitten kommentoi mitään?
Nämä kalat nyt tulivat minulle Lasselta kun niille ei ollut tällä seudulla ottajaa ja Ilkka tarvitsi altaansa niin nopeasti. Harkitsematon siirto kenties, mutta pitihän se allas saada jollain konstilla tyhjäksi.
Kalakaverit kirjoitti:Ongelmatapaukset ovat eri ja niidenkin varalla olisi jo uudet kodit syytä olla tiedossa.

Meinaatko että kun joku ottaa esim. coris gaimardin altaaseensa, on hänen siinä vaiheessa suunniteltava sille jo uusi kotikin? Really?

Samalla tavalla täältä suunnalta yksikin kala tuli juuri etelän suuntaan ja toisaalta taas siitä altaasta vaihtuu myös jokunen kala toisille harrastajille.
- mikä tässä on sinulla ongelmana??
Ei tarvitse moralisoida jos tahdon etsiä uuden kodin muutamalle kalalle. Melko alentuvaa käytöstä sinulta Kaisa. Jos voit noin pahasti tälläisestä asiasta, niin mietihän mitä teet sen petoaltaasi kanssa. Onko kovinkaan järkevää ja eettisesti oikein jos laitat petoja altaaseen ja ne listivät siellä toisiaan?

En ole mikään viistoistakesäinen kloppi jolla ei ole omia aivoja päässä. Täälläkin päässä saattaa jokunen ajatus joskus risteillä, vaikka se tuntuu eräiltä joskus unohtuvan. Usein jopa tiedän mitä teen ja miksi niin teen. :D
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 02 Joulu 2012 17:14

Lassen kanssa kyllä sovittiin, että altaalla ei ole mitään kiirettä minun puoleltani. Ja Lassella oli kyllä aikaa kalolle koti etsiä,mutta kaiketi katsoi parhaaksi toimia näin.
Ja gaimardi on ollut tulossa jo monen monta kuukautta tänne, mikäli sama kala on kyseessä, joten kyllä sillekkin on koti etsitty jo aikaa sitten :)
Ja eikös myyjä ollut myynyt nuo kaksi gaimardia väärinä kaloina, joten alkuperäinen omistaja ei siis ollut edes hankkinut gaimardeja.
Mutta aivan oikein kyllä tekee, kun etsi nyt jo kodin kalalle, joka voi potentiaalisesti kasvaa puolimetriseksi.

Jos tarkoitat että minulle on tullut kala, ja on muita lähdössä, niin ainoa joka lähtee varmasti on japonicus, ja senkään ei pitänyt tänne edes tulla, vaan muuttaa suoraan Turkuun. Aikatauluongelmien vuoksi se sitten jouduttiin kotiuttamaan mun altaaseen. Kyseessä ei siis ole minun hankkimani kala, vaan se on läpikulkumatkalla.

Kyllähän se on ihan totta, että jos kala hankitaan, iin se olisi sitten syytä pitää ellei jotain oikeaa syytä tule siitä luopua, mutta totta on sekin, että jos joku kala ei tunnu kivalta ja se vie paikan joltain toiselta kalalta, niin parempi siitä on luopua. Tässäkin nyt tulee se seikka, että kunhan ei kelle tahansa sitten myy joka maksaa. Myyjällä on sitten vastuu etsiä hyvä koti, ja varmistaa että se on oikeasti sellainen.
Mä oon ehkä vähän tarkka siitä kelle mitäkin annan. Ja jos suoraan sanon, niin monessa altaassa on kaikenlaista, jota en sinne kyllä sallisi jos olisi minun päätettävissäni :roll:
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Dnoob » 02 Joulu 2012 17:38

Elkee minua tähä repikö mukaan.. Melkeinpä elämäni ensimmäisiä merikaloja ruattista ostaessani -09 myyjä sanoi: Tuossa on kaksi gaimardia täysissä poikasväreissä ja kokoa oli 5cm (mie tienny mikä on gaimardi kun noobie olin) ja näytti että kasvaa tuomoseksi 10-15cm mittaiseksi (really) ja otin sitten kerralla kaksi että olipa nättejä :lol: Tämän jälkeen on paljon viisastunut ja allaski vaihtunu pikosta nanokokoiseen. Toinen lähti Kaisan altaaseen 2v sitten. Tämä toinen on saanut olla altaassa näinkin pitkään, koska sitä ei ole saanut pyydystettyä millään pois. Nyt kun se omaehtoisesti tajusi vuokrasopparin rauenneen se saa lähteä koska tuonne altaaseen en sitä enään laita. Mutta love and peace :)
Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla! Keskinkertaista harrastamista ja ekokatastrofeja pitkän kaavan mukaan..
Dnoob
*Purskulaattori*
 
Viestit: 1186
Liittynyt: 14 Elo 2011 19:48

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Mika » 02 Joulu 2012 17:48

Joo en varsinaisesti tarkoittanut Ilkka sinua (tai Dnoobia) ottaa tähän mukaan tai puuttua sinun kalastoosi tai tekemiseen. Eipä tullut ajateltua mitä elementtejä yhdistin. Gaimardikin tuli mieleen vain koska se oli juuri edellisessä luetussa ketjussa ollut mukana. My bääd... sori siis muille kahdelle osapuolelle jotka huolimattoman ajatusketjun syystä joutuivat tähän syyttä suotta mukaan. Kaisan kohdalta taas...

Kyllä näitä ei haluttuja kaloja on ainakin toisella foorumilla väliin vilissyt, mutta silti vaan mun asioistani aletaan tuollaisia pahoinvointi -kommentteja viljelemään, niin silloin mua alkaa kyrsimään ihan kunnolla. Ei pitäisi tulla avautumaan tänne toisien kalaston muutoksista jos on itellä huono päivä.
Mika
 
Viestit: 217
Liittynyt: 02 Syys 2011 07:36

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Rapide » 02 Joulu 2012 17:58

Toisella forumilla?
Mä luulen, että osasyynä on se, että sullakin on aika nuori allas, ja jos ollaan "heti luopumassa" niin se särähtää korvaan.
On sitä tullut hankittua kaloja, joista nyt olisin luopumassa, mutta nekin on nuo Käpyperhokala ja Leväviilakala, joista kumpikaan ei ole nähtävästi Aiptasiaan koskenut, vaikka siksi ne hankin.
Rapide
 

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 02 Joulu 2012 19:24

Kyllä nuo muutkin kalojen vaihtajat tietävät mitä asiasta ajattelen ja asia on minun eettinen periaate, eikä mikään huono päivä juttu. Asiaa vahvistaa vielä entistä enemmän eläinvalvojan tekemä haastattelu aiheesta, että kuinka tarkkaan liikkeissä selvitetään kalojen tuleva uusi koti ja olosuhteet. Tuleva lakimuutoskin tulee muuttamaan tilannetta aika rajusti, jos se menee läpi ja voi hankaloittaa tiettyjen lajien saantia huomattavasti. Nämä on vaan asioita joita en itse ihan ymmärrä, mutta saa sitä jokainen toimia kuten parhaaksi näkee.

Tällä hetkellä mun rapualtaassa on rapuja, joille moni oli tappotuomion antanut ja kukaan siellä ei ole syönyt ketään. Toki siellä on potentiaalisia tapauksia (tai ainakin se yksi) joka voi sieltä napata välipalan itselleen. Vielä tilanne näyttää kuitenkin hyvältä. Jos tilanne muuttuu, en ole niitä vasaran alle kuitenkaan laittamassa vaan muokkaan olosuhteen mahdollisuuksien mukaan sellaisiksi, että kaikki sinne altaaseen otetut eläimet saavat sinne jäädä.

Ehkä olen vain yliaktiivi eläintenpitoasioissa enkä pidä sitä huonona asiana. Toivotaan, että kaloillesi löytyy hyvät kodit. Palettivälskäriäkin löytyy vain jo niin monesta enemmän ja vähemmän niille sopivankokoisista altaista, että mietin vain onko vielä altaita joissa sellaista ei olisi.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikan ja Tiinan suolasoppa

ViestiKirjoittaja Frye » 03 Joulu 2012 21:16

Siivosin osan ketjusta tuonne ilmastonmuutostalkoisiin mihin paremmin kuuluu. Yhtään viestiä ei ole tarkoituksella poistettu. Jos huomaate että joku puuttuu, niin koitan selvittää mitä olen tyrinyt. Jatketaan tässä ketjussa Mikan ja Tiinan riutasta.
Samuli Järvinen
Frye
 
Viestit: 262
Liittynyt: 11 Elo 2011 14:13
Paikkakunta: Tikkakoski

EdellinenSeuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron