162W led projekti

Tee se itse - meininkiä.

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Iipuli » 02 Helmi 2013 08:54

Meinaat saman ajurin taakse laittaa kaikki yhden yksikön ledit? Itse laitan useampaan osaan nuo ledit, niin saa erilaisia väritunnelmia (auringonnousut jne...) simuloitua.
Ja ajurit kannattaa mielummin hiukan ylimitoittaa, kuin ottaa just jämptit. Eikä missään nimessä yhtään liian pientä.
Mä mistään mitään ymmärrä. Teen vaan niin kuin viisaammat neuvoo.

Itse ajattelin testata millaisen efektin toi pinkki ledi toisi. (1/15 pinkki, 1/15 UV, 4/14 20K ja loput eri sinisillä.) Omaan silmäät T5 putkien 10k on kusenkeltainen, mutta ledeissä se on jo ihan nätti. Valmistajien välillä on myös eroa. Jos siis löydät hyvän toimittajan, niin kannattaa tilata tuotteet samasta mestasta. IMO
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Jusa » 02 Helmi 2013 10:30

Iipuli kirjoitti:Meinaat saman ajurin taakse laittaa kaikki yhden yksikön ledit? Itse laitan useampaan osaan nuo ledit, niin saa erilaisia väritunnelmia (auringonnousut jne...) simuloitua.
Ja ajurit kannattaa mielummin hiukan ylimitoittaa, kuin ottaa just jämptit. Eikä missään nimessä yhtään liian pientä.
Mä mistään mitään ymmärrä. Teen vaan niin kuin viisaammat neuvoo.

Itse ajattelin testata millaisen efektin toi pinkki ledi toisi. (1/15 pinkki, 1/15 UV, 4/14 20K ja loput eri sinisillä.) Omaan silmäät T5 putkien 10k on kusenkeltainen, mutta ledeissä se on jo ihan nätti. Valmistajien välillä on myös eroa. Jos siis löydät hyvän toimittajan, niin kannattaa tilata tuotteet samasta mestasta. IMO



3x http://www.ebay.com/itm/Waterproof-IP67 ... 30a&_uhb=1

1.driver 15x 3w lediä
2.driver 15x 3w lediä
3.driver 15x 3w lediä

ja olemassa olevaan driveriin 5x3w lediä kuuvaloiksi, ja kaikki nämä 4 settiä syttyisivät/sammuisivat eri aikaan...
Katselin myös pinkkejä ja UV:ita ja mielessä kävi että pitäiskös ostaa...
Kotelon suunnittelu on nyt pahasti kohmeessa, ja tuulettimiksi tulee 3x120mm mutta en saanut niitä tilattua kun verkosivujen ostoskori ei päästä maksamaan.

Ajattelin aluksi että saisin toteutettua sellaisen slim version, no väkisinkin siitä tulee 60-70mm paksu...katsotaan mistä saadaan nipistettyä että päästään 50mm.

Pitäiskö kokeilla 10kpl 30k ja 3kpl UV aikaisempien 40kpl lisäksi?
Jusa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2013 07:28

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Iipuli » 02 Helmi 2013 13:47

Tuulettimet kandee napata muuten vaikka verkkokaupasta. Nexus 120mm oli 8-9€ ja äänetön. Kuulemma yks parhaita tuulettimia... Ja se liima sieltä eBaysta. Kammohintanen toi sun linkkaama. :shock:

Mutta siis...jos 15x3W ledit tulee 300x140mm siiliin ja siihen ajuri, niin ilmeisesti olet ajamassa reunimmaisia samaan tahtiin ja keskimmäistä erikseen? Muutenhan valo jakautuu tosi epätasaisesti. (tyhmiä mäkin pohdin. :P ja siis lopultahan sulla sit on neljä niitä valaisimia...mut eniveis. )
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Galeos » 02 Helmi 2013 22:05

Tarkkana sitten noitten kiinalaisten vehkeiden kanssa. Tuosta kuvasta jo näkeekin, että keksintö ei ole ip67:aa nähnytkään ;).
Galeos
 
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Joulu 2011 16:36
Paikkakunta: Vallis Gratiae

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Jusa » 03 Helmi 2013 06:14

Se hiukan hämää kun kun puhutaan kolmesta siilestä, niin sitä ajattelee että se on yksi kokonaisuus...mutta nyt avarran lisää sunnitelmiani:
Kun kotelo on vielä harkinnassa niin sisuskalut on selvillä, valaisimen kokonaispituus on 120cm johon sitten 30cm siilet laitetaan tasaisin välein, ja ledit liimataan neljään riviin pituus suunnassa jotka syttyvät ja sammuvat eri aikaan.
Ja ehdottomasti ollaan varovaisia kiinalaisen elektroniikan kanssa :mrgreen:
Kaikki driverit laitan omaan vesitiiviiseen boxiin alakaappiin pois näkyvistä, ja valaisimesta tulee mahdollisimman roiske suojattu.
Jusa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2013 07:28

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Aqualung » 03 Helmi 2013 10:50

Työtähän se hiukan enempi teettää, mutta koittaisit mieluummin jakaa tasaisesti ympäri siiliä ne kaikki ledit eikä suinkaan suoriin riveihin. Tämä siis jos on yhtä väriä aina yhden apurin perässä. Voi meinan tulla kohtuu raidallinen allas muuten.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Rapide » 03 Helmi 2013 12:26

Ei tule raidallinen. Mulla on sininen-valkoinen-sininen-valkoinen ja ihan tasainen valo tulee.
Rapide
 

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Iipuli » 04 Helmi 2013 00:05

Nonih. Jotain tollasta toivoinkin. ;) Ymmärrän plänin ja vaikuttaa hyvältä.
Ootko linssejä aatellut laittaa? Mä meinasin kuuvaloiksi tulevista jättää pois, niin tulee "hämyisempi", laajemmalle levittyvä valo. Testissä ainakin miellytti omaa silmää. (ja lisää komponentteja on tilattu jo.) :lol:

Ledien sekoittaminen eripuolille siiliä lähinnä tekee johtomylläkän. Jos ne on tasaisesti koko altaan leveydeltä, eikä ole käytetty tyyliin 25 asteen optiikkaa, niin kyllä ne sekoittuu ne värit.
Kannattaa myös muistaa, että 10w ja isommissa ledeissähän on yleensä vaan kytketty jo valmiiksi sarjaan useita 1w diodeja.(joskus, harvemmin 3w) Ja siniset ledit vaativat korkeimman kynnysjännitteen, minkä vuoksi ei kannata kitsastella driverin valinnassa, varsinkin kun valtaosa ledeistä on sinisiä, tai sinisävyisiä. Ei mulla muuta. :geek:

*niin, ja muista elektroniikkalakka!
Iipuli
 
Viestit: 465
Liittynyt: 08 Kesä 2012 10:55
Paikkakunta: Espoo

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Jusa » 04 Helmi 2013 17:52

Iipuli kirjoitti:Nonih. Jotain tollasta toivoinkin. ;) Ymmärrän plänin ja vaikuttaa hyvältä.
Ootko linssejä aatellut laittaa? Mä meinasin kuuvaloiksi tulevista jättää pois, niin tulee "hämyisempi", laajemmalle levittyvä valo. Testissä ainakin miellytti omaa silmää. (ja lisää komponentteja on tilattu jo.) :lol:

Ledien sekoittaminen eripuolille siiliä lähinnä tekee johtomylläkän. Jos ne on tasaisesti koko altaan leveydeltä, eikä ole käytetty tyyliin 25 asteen optiikkaa, niin kyllä ne sekoittuu ne värit.
Kannattaa myös muistaa, että 10w ja isommissa ledeissähän on yleensä vaan kytketty jo valmiiksi sarjaan useita 1w diodeja.(joskus, harvemmin 3w) Ja siniset ledit vaativat korkeimman kynnysjännitteen, minkä vuoksi ei kannata kitsastella driverin valinnassa, varsinkin kun valtaosa ledeistä on sinisiä, tai sinisävyisiä. Ei mulla muuta. :geek:

*niin, ja muista elektroniikkalakka!


Aluksi aattelin 90* linssejä mutta taidan päätyä 60*...
Tässä on nyt pari päivää yritetty etsiä sopivia ajurteita mutta ei oikein mikään tunnu sopivalta, tuulettimet on jo tulossa ja varmaan piakkoin pitää laittaa loputkin osat tilaukseen.
Jusa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2013 07:28

Re: 162W led projekti

ViestiKirjoittaja Jusa » 09 Helmi 2013 06:34

Suunnitelmiin on matkan varrella tullut hiukan muutoksia, 60x3w lediä ajetaan kahdella 120w driverilla joissa on oma himmennys ja nyt vain odotellaan postista viimeisiä osia niin pääsee kunnolla alkuun tämäkin projekti!
Jusa
 
Viestit: 7
Liittynyt: 20 Tammi 2013 07:28

Edellinen

Paluu D.I.Y

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa

cron