migun 11kaks

Täällä voit kertoa allasprojektisi etenemisestä.

migun 11kaks

ViestiKirjoittaja migu » 26 Huhti 2013 07:25

Siitä on jo jokunen ellei useampi kuukausi, kun kirjoitin eräässä meilissä "jossei tähän talouteen ala tulemaan pikkuhiljaa suolaa, niin tässä hajoaa jotain muutakin kuin pelkkä pää..."
-Suolaa tuli eikä mitään suurempaa hajonnutkaan! 8-)

Suola on aina janottanut, mutta se tuntui aina jotenkin niin kovin vaikealta. Se ihastus kuitenkin tapahtui taas yksi kaunis joulukuun lopun päivä - perhosia mahassa ja mieletön into päällä - kun meriallas hyppäsi silmille. Sillä tiellä nyt ollaan. Ensiksi haaveet pyöri jonkinlaisessa pienessä n. 50-60l nanossa. Kauppaan marssin rapeassa reilun parinkymmenen tammikuisessa pakkasessa ja pimeydessä hakemaan edellä mainitun kaltaista speksattua allasta, mutta kannoinkin autoon sitten kokolasisen 112l 80x35x40 purkin. Nanohan sekin oli! Samalla rytinällä meinasin myös ostaa T5 valaisimen altaan päälle, mutta totesin sen olevan aivan liian halpa ja tylsä.. olihan kyseessä kuitenkin ensimmäinen meriallas.

Ledejä! Surffailua ja unettomia öitä. Ja sieltähän se unelmalamppu sitten löytyi. Maxspectin Razor r420 120W. Ohut, siro ja kaunis. Kaikki mitä mä halusin ja vaadin lampulta vain hyppäsi eteeni, joten valinta ei ollut vaikea ja sellainen on tällä hetkellä altaan päällä. Hetkeäkään en ole katunut ja voin lämpimästi suositella ledejä - parhauskamaa akvaarioharrastukseen. Minun lamppuni on mallia 10000K ja omaa silmää se miellyttää kovasti. Sinistä puolta kun ajaa hieman enempi kuin valkoista, niin niitä sävyjä löytyy jo yli oman tarpeiden.

Muu tekniikka tällä hetkellä pyörittämässä allasta on Tunzen 6015 streami ja juuri toissa päivänä noudettu 6025 altaan toiseen päätyyn. Suodatinpuolelta löytyy Eheimin 2213, joka kierrättää 400l/h tuntiin ja sisältä löytyy aktiivihiili, fosfaatinpoistaja sekä silikaatinpoistaja. Vaahdottimeksi tulee AM Miniflotor.

Altaasta löytyy eräästä keisarikunnasta peräisin oleva siivouksen ohella karsittu kivikasa, jota on 11,3kg tarkalleen. Kiitos siis Ilkalle aka Rapidelle tuesta - kivet voi hyvin ja elämää niistä löytyy! Podeja vipeltää ja tällä hetkellä olen bongannut 5 bristleä iltaisin kuuvalon valloittaessa yöllisen altaan... kuulostipa taas pelottavalta. :)

Allas on pyörinyt nyt tarkalleen 4vk ja 2 päivää käynnistyksestä. Vesitestejä räsähti paketissa Vaasaan alkuviikosta ja kemistileikit alkaa viimeistään nyt viikonloppuna. Sitten saadaan tarkempaa dataa altaan tilasta ja voinnista. Kuten varmasti huomasitte, niin ihan silmän räpäyksessä tätä ei kuitenkaan pystytetty. Otti tovin, ennen kuin kaikki romut saatiin kasaan ja uskallus... tai no, paikka altaalle. Ensiksi allas ja vasta sitten mietin paikkaa sille.

Ainiin... Allasta ei ole vielä nimetty enkä tiedä saakokaan se ikinä sellaista? Mutta olkoon se nyt vaikka hätänumeronakin tunnettu "migun 11kaks". Yritän aina mahdolisuuksien mukaan jotain satuilla, mitä altaalle kuuluu ja mitä siellä tapahtuu.


-Mika
migu
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Maalis 2013 18:20
Paikkakunta: Vaasa

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 26 Huhti 2013 08:06

Kiva päästä seurailemaan altaasi kehitystä ja elämää.
Paketti kuulostaa hyvältä ja harrastajat rakastavat kuvia, joten niitä lisäilemään vaan. :D
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja Rapide » 26 Huhti 2013 08:26

Ding ding dong, jo oli aikakin! :lol:
112-allas, oivallus hyvä on tuo! Saako sulle soittaa sitten kun tarvii bambulanssia?
Rapide
 

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja migu » 26 Huhti 2013 14:04

Juu, kuvia tullaan ilman muuta lisäilemään heti kun mies, kamera ja allas on samassa huoneessa.

Ja kyllä, mulle saa soittaa aina kun on tarve hankkiutua jostakin eroon... :D


-M
migu
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Maalis 2013 18:20
Paikkakunta: Vaasa

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja migu » 27 Huhti 2013 20:50

Kemistileikit suoritettu - Mitäs meille jäi siitä käteen? Testirojut on Salifertin kamaa. Voivatko nuo arvot todella pitää paikkaansa, en osaa sanoa. Muutama yllätyskin oli seassa.. Tosin altaassahan ei asu vielä ketään paitsi eläväistä kiveä, podeja ja bristelejä. Sekä varmaan kaikkea muuta, joista mä en ymmärrä vielä mitään. Ajan kanssa!

NO2 0 mg/l
NO3 0 mg/l
Ph ~8, (eli +-0,1-0,2)
PO4 0 mg/l
KH/Alk 8,6/3,08
Ca 390 mg/l
Mg 1230ppm
Nh3/Nh4 0

Mitä te sanotte? Altaalla on ikää käynnistyksestä nyt tosiaan reilu 4 viikkoa... :shock:


-M
migu
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Maalis 2013 18:20
Paikkakunta: Vaasa

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 27 Huhti 2013 21:05

Hyvin voi pitää paikkansa. Kivi on ollut puhdasta ja hyvää jos ei typenarvot tuosta muutu. Kuukausi on aika lyhyt aika vielä tehdäkseen juuri mitään vesiarvoille.
Onkos siellä lähtenyt mikään levävaihe kukkimaan?
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja migu » 27 Huhti 2013 21:12

Levää... sithän on riittänyt. Ekaksi tuli se hirmuinen Piilevä. Koko allas oli ruskea, siis kaikki ruskeaa! Sitten se osaltaan katosi tai muutti muotoaan. Etu ja takalasiin tuli kunnon "rokkarilevää" eli liehuvaa vihertävän-ruskeaa levää, joka kasvoi pituutta hurjasti. Puhdistin lasit ja imin samalla levän pois, ettei se jäänyt kiertoon mätänemään. Nyt kivissä on vihreää levää, jota tosin ei ole paljoa ja pohja hiekalla on ruskeaa pitkänomaista levää... laseissakin alkaa taas jotain pientä näkymään.

Yritän rapsia kuvia, kun ehdin. Ja asioista olisi paljon mukavempaa kirjoittaa niiden oikeilla nimillä, mutta kun ei osaa. Anteeksi siis tästä! :oops:


-M
migu
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Maalis 2013 18:20
Paikkakunta: Vaasa

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja Aurum » 27 Huhti 2013 21:27

Varmaan arvot pitävät paikkansa. Mulla on lähes samanikäinen allas (perustettu 28.3.), ja testejä olen tehnyt alusta pitäen 2-3 pv välein. Ammoniakkia (Nh3/Nh4) ei pitäisikään olla enää ton ikäisessä, se piikki on tullut heti käynistyksen jälkeen jos on tullut ollenkaan. Nitriitti (NO2) hajoaa varmasti samantien kun sitä syntyy, eli arvo näyttää 0 kokoajan (itse en ole saanut mitattavaa arvoa kertaakaan altaani historiassa). Jostain luinkin, että nitriitin testaus on turhaa, ja siltä se vaikuttaakin. Nitraattiakaan ei liiemmin synny, kun altaassa ei ole ruokittavaa eliöstöä.
Mun silmään noi arvot näyttä hyviltä ja tulokset kannattaa johonkin kirjata ylös pidemmän aikavälin seurantaa varten.
Aurum
 
Viestit: 195
Liittynyt: 24 Tammi 2013 19:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja migu » 27 Huhti 2013 21:37

Aurum kirjoitti:Varmaan arvot pitävät paikkansa. Mulla on lähes samanikäinen allas (perustettu 28.3.), ja testejä olen tehnyt alusta pitäen 2-3 pv välein. Ammoniakkia (Nh3/Nh4) ei pitäisikään olla enää ton ikäisessä, se piikki on tullut heti käynistyksen jälkeen jos on tullut ollenkaan. Nitriitti (NO2) hajoaa varmasti samantien kun sitä syntyy, eli arvo näyttää 0 kokoajan (itse en ole saanut mitattavaa arvoa kertaakaan altaani historiassa). Jostain luinkin, että nitriitin testaus on turhaa, ja siltä se vaikuttaakin. Nitraattiakaan ei liiemmin synny, kun altaassa ei ole ruokittavaa eliöstöä.
Mun silmään noi arvot näyttä hyviltä ja tulokset kannattaa johonkin kirjata ylös pidemmän aikavälin seurantaa varten.


-Kiitos kommentistasi! :P Tätä "voorumia" on hyvä pitää päiväkirjana, niin säilyy datat täällä ellei joku hyökkää meitä kohtaan.. :geek:
migu
 
Viestit: 38
Liittynyt: 07 Maalis 2013 18:20
Paikkakunta: Vaasa

Re: migun 11kaks

ViestiKirjoittaja Kalakaverit » 27 Huhti 2013 21:38

Kyllä se sanasto siitä kehittyy ajan kanssa :) ja hyvin tuosta jo ymmärsi missä vaiheessa mennään. Tukiviittomakielikin on paljon käytetty apu akvaarioharrastuksessa kun yritetään jotain havainnollistaa tai selittää :D
Piilevävaihe ja kuitulevävaihe on siis pahimmillaan ollessaan käyty. Levänsyojiä esim. erakkorapuja ja kotiloita tuonne voisi laitella. Ne kun eivät suorastaan erillistä ruokintaa vaadi, niin hoitelevat sitten levävaiheiden jämät pois ja alkaisivat osaltaan kuormittamaan allasta pikkuhiljaa.
Kalakaverit
 
Viestit: 1113
Liittynyt: 14 Elo 2011 11:54
Paikkakunta: Espoo

Seuraava

Paluu Allasprojektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa

cron