Ammoniakkia vedessä?? Mistä??

NO3 , 53mS , NaHCO3 , NH4 , 35ppt , 2,5-4meq/l (7-11dKH)
Vesikemia on tärkeä osa merivesiharrastusta ja tietoa siitä löydät täältä.

Ammoniakkia vedessä?? Mistä??

ViestiKirjoittaja Henuli_80 » 17 Joulu 2013 20:19

Heippa, mulla on 160l allas, olen nyt puolivuotta taistellut että saisin sen toimimaan kunnolla, koska se jo sitä on aiemmin tehnyt. Nyt olen saanut mm. Sinilevän pois altaasta.
Olen aikalailla testaillut ja seuraillut tilanteita jne... Kaikki muut arvot on tällä hetkellä ok, mutta ammoniakkia testissä näkyy, kylläkin tosi vähän mutta kun sitä ei saisi olla ollenkaan ja se on selkeästi ongelma mikä pitää selvittää.
Tein suuremman 1/3 osaa vedenvaihdon vkonloppuna, mutta edelleen testi näyttää samaa. Mistä sitä voi sinne tulla? Kalan ruokaa ei jää yli tms...
Toinen mikä kummastuttaa niin tein Nitraatti testin, ja se taas näyttää nollaa? Ymmärtääkseni sitä kuitenkin normaalissa toimivassa altaassa olisi?

Rupean olemaan epätoivoinen, kun keinot ja oma tietämys ei riitä :(
Henuli_80
 
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Marras 2013 20:00

Re: Ammoniakkia vedessä?? Mistä??

ViestiKirjoittaja Aqualung » 17 Joulu 2013 21:18

Mikä testikitti kyseessä?
Onko mahdollista testata toisaalla/toisella kitillä verrokkia?

Olen kyllä kuullut ammoniakkia havaitun tuoreessa vastasekoitetussa suolavedessä, mutta kypsässä altaassahan pieni määrä pelkistyy hyvin nopeasti nitraatiksi (nitriitin kautta, mutta eipä se testeissä näy samanaikaisen edelleenpeökistymisen takia). Eli itsellä ei heti tule muuta mieleen kuin se testi, mistä lähteä hommaa purkamaan.
140x70x55 (+ muutama elintoimintojen ylläpitoon kytketty allas) ja 125x40x45
Aqualung
 
Viestit: 579
Liittynyt: 01 Syys 2011 15:11
Paikkakunta: Lieto

Re: Ammoniakkia vedessä?? Mistä??

ViestiKirjoittaja Henuli_80 » 17 Joulu 2013 21:51

Mulla on Sera tippatestit käytössä. Vaihtoehtona mulla on viedä paikalliseen akvaario liikkeeseen testattavaksi.
Testi näytti siis ammoniakkia jos ennen veden vaihtoa, ja siitä syystä vaihdon tein että saisin sen poistettua altaasta.

Täytynee kuskata vesi liikkeeseen sitten jotta saan valmistusta asiaan.
Henuli_80
 
Viestit: 5
Liittynyt: 28 Marras 2013 20:00


Paluu Vesikemia

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron